artikelen2007
Start

Artikelen 2007
Onderstaande artikelen zijn in verkorte vorm ook verschenen of zullen nog verschijnen in de
Nieuwsbrieven behorende bij het Handboek Onderwijspraktijk (Kluwer) en voor zover van toepassing op het moderne vreemde talenonderwijs ook in in Levende Talen Magazine.

  1. Kunnen bots met artificiŽle intelligentie mensen iets leren?
    Bezoekers kunnen vragen stellen aan bots of kunnen met ze chatten. De artificiŽle intelligentie daarvan neemt toe, omdat alle gestelde vragen en antwoorden in een database worden opgeslagen en bewaard voor een volgende vragensteller http://www.internetonderwijs.net/artikelen2007/ArtificiŽle_intelligentie/ArificiŽle%20intelligentie.htm
  2. Vakondersteunend leren
    Leerlingen die voor hun examen geschiedenis iets moeten leren bijvoorbeeld over Napoleon, zullen van hun docent geschiedenis geen Franstalige bronnen hoeven te raadplegen, want niet alle leerlingen hebben Frans in hun pakket. Nu de hele wereldgeschiedenis in alle schooltalen via het internet beschikbaar is, kunnen de bronnen in een andere taal dan die van de leerlingen heel goed als lesmateriaal bij geschiedenis worden ingezet http://www.internetonderwijs.net/artikelen2007/VakOndersteunendLeren/VOL.htm.
  3. Alterlinks, de Europese dependance van Active Worlds
    Active Worlds is evenals het bekendere Second Life een driedimensionale virtuele wereld waar je gratis als bezoeker of tegen betaling als burger, hetzelfde kunt proberen te doen als in het normale leven. In Alterlinks ( http://www.alterlinks.nl/ ), de Europese dependance van het Amerikaanse Active Worlds, moeten de bezoekers allerlei handelingen uitvoeren in het Nederlands, Frans of Italiaans. Om te onderzoeken of onze leerlingen in deze virtuele wereld taalvaardigheid kunnen opdoen, heb ik me als citoyen gemeld bij de Franse tak van de familie (http://www.alterlinks.fr/). Meteen na de klik, begon de Franse les met het lezen van teksten http://www.internetonderwijs.net/artikelen2007/Alterlinks/active_worlds.htm.
  4. Digital Storytelling
    Digital Storytelling is the modern expression of the ancient art of storytelling. Digital stories derive their power by weaving images, music, narrative and voice together, thereby giving deep dimension and vivid color to characters, situations, experiences, and insights. Tell your story now digitally.

    - Leslie Rule, Digital Storytelling Association
  5. Games: educatief, dus speciaal voor het onderwijs ontworpen, nuttig of niet?
    In dit artikel inventariseer ik wat er op dit gebied bestaat. Sommige games hebben geen enkel educatief doel, dat wil zeggen dat ze niet inzetbaar zijn in de vaklokalen van het voortgezet onderwijs. Maar er komen er steeds meer die heel goed te gebruiken zijn op school. Voorwaarde is dan wel dat de leerlingen na beŽindiging van het spel iets weten of kunnen in een vak dat ze daarvoor niet beheersten: http://www.internetonderwijs.net/artikelen2007/Games/games.htm
  6. Websites for accessing copyright-free (for educational use) images
  7. Een website in de doeltaal, leuk! Maar wat doe ik daarmee?
    Dit is de vertaling van een in het Frans gegeven workshop van de Belgische docent Giedo Custers op het congres Fans van 16 en 17 maart. Hij gaf een aardig voorbeeld van dom googlen. Hij vroeg ons hem te vertellen hoeveel ton verf er nodig is geweest voor de laatste verfbeurt van de Eiffeltoren. Omdat we allemaal een verschillend getal opgaven, liet hij ons zien dat uit 7 verschillende op internet zwervende artikelen ook zeven enorm van elkaar verschillende getallen tevoorschijn kwamen.
  8. Second Life krijgt betere audio- en zoekfuncties (Bron Webwereld van 28 februari 2007)
    Linden Research werkt hard aan de ontwikkeling van stemgestuurde functionaliteiten en verbeterde zoekfuncties en navigatiemenu's in Second Life. Het bedrijf is ervan overtuigd dat deze populaire drieŽnhalf jaar oude virtuele wereld geen nutteloos project is. Het is juist een goed middel voor sociale interactie, handel en entertainment, dat zegt althans Joe Miller, vice-president van de platform- en technologie-ontwikkeling, in een interview met IDG (het moederbedrijf van Webwereld).
  9. YouTube
    Dit is de grootste en meest populaire website op dit gebied. Per dag schijnen er uit heel de wereld meer dan 40 miljoen bezoekers te komen om de laatste videootjes te bekijken. Op het openingsscherm kun je de laatste oogst bekijken. De hier onderstaande inzendingen zijn van begin mei 2006.

omhoog


 © John DaniŽls stuur een bericht aan het bureau LT